Ak patríte k množstvu podnikateľov, ktorí sa rozhodli podnikať online, legislatíva vám ukladá hneď niekoľko povinností. Jednou z tých najdôležitejších je ochrana a informovanie spotrebiteľa. O čo konkrétne ide? Dozviete sa v nasledujúcom článku!

Vlastníte eshop? O tomto všetkom by ste na ňom mali informovať
(zdroj: unsplash.com)

Zmluva je vždy zmluva – aj tá na diaľku

Medzi základné informácie, ktoré je nevyhnutné poskytnúť na e-shope, určite patrí informácia o názve obchodu, sídlo, e-mailová adresa, telefónne číslo a ak ste platiteľom DPH, aj vaše DIČ. Potom sú tu samozrejme vlastnosti tovaru alebo charakter služieb a cena (vrátane DPH). Ak sa cena nedá určiť vopred, musíte aspoň určiť spôsob, akým sa dá vypočítať. Nezabúdajte ani na náklady, medzi ktoré patrí napríklad cena dopravy, dodania alebo poštovného. Ak tovar práve nemáte na sklade alebo je tam nejaké iné obmedzenie, nezabudnite o tom tiež informovať priamo pri jeho popise. Zverejniť by ste mali aj možnosti platby za tovar alebo služby. Akákoľvek objednávka na vašom eshope znamená, že uzatvárate so zákazníkom zmluvu na diaľku. Ešte predtým by však zákazník mal zakliknúť, že bol oboznámený s povinnosťou platby za objednávku. Práve preto je potrebné pridať na eshop tlačidlo označené nápisom “Objednávka s povinnosťou platby” a tiež to, ktorého zakliknutím zákazník potvrdí, že si prečítal Všeobecné obchodné podmienky.

V prípade odstúpenia od zmluvy

Väčšina povinných informácií, ktoré musíte ako prevádzkovateľ eshopu uviesť, by mala byť uvedená vo všeobecných obchodných podmienkach. Mali by tam byť uvedené aj kontaktné údaje eshopu a vaša adresa (alebo adresa osoby, v menej ktorej predávajúci koná). Adresa je nutná pre prípad reklamácie tovaru alebo služby, prípadne podania sťažnosti alebo iného podnetu. Mali by ste tam mať uvedené aj označenie registra, ktorý vašu firmu zapísal a tiež číslo tohto zápisu. Zákazník by mal byť pred nákupom informovaný o platobných a dodacích podmienkach a taktiež lehotách dodania a možnostiach a podmienkach odstúpenia od zmluvy. Zákonná lehota je 14 dní, ale môže byť aj dlhšia (podľa vašej vôle, ale musíte o tom informovať). Z eshopu by sa mal dať stiahnuť aj odstúpenie od zmluvy. Zákon vyžaduje aj uverejnenie informácie o tom, že ak zákazník odstúpi od zmluvy, bude znášať náklady spojené s vrátením tovaru. Nezabudnite informovať o tom, kedy je zákazník povinný uhradiť cenu za skutočne poskytnuté plnenie a tiež o tom, kedy nie je možné od zmluvy odstúpiť. Dobré je poskytnúť na eshope svojim zákazníkom aj nejaké výhody. Pozrite si napríklad naše zľavové kódy a zľavy, vďaka ktorým môžete nakúpiť výhodne aj vy a inšpirujte sa.

Podvodné eshopy informácie nepodávajú

V rámci informácií na webe s eshopom sa ešte vyžaduje informácia o záruke, poučenie o zodpovednosti predávajúceho za vady tovaru alebo služby, informácia o dĺžke trvania zmluvy a informácie o minimálnej dĺžke trvania záväzkov spotrebiteľa vyplývajúcich zo zmluvy (napr. minimálna doba predplatného alebo inej dlhodobej služby). Všetky spomínané informácie musia byť uvedené v slovenčine (ak prevádzkujete slovenský eshop). Myslite na to, že práve chýbajúce informácie bývajú znakom podvodných eshopov. V súčasnosti je množstvo eshopov, ktoré sú napodobeninami značkových obchodov a podvodníci na nich získavajú citlivé údaje. Prezradia ich však predovšetkým gramatické chyby, podozrivo lacný tovar alebo jediná možnosť platby online vopred. Ponúkajte svojim zákazníkom len to najlepšie. Pozrite si napríklad náš test a hodnotenie kávovarov, vďaka ktorému sa dozviete, čo je práve in v prípade toho najlepšieho na varenie kávy.